הסכם הורות משותפת שוויוני – מה חשוב לדעת לפני שחותמים? המדריך להורים לעתיד

You are currently viewing הסכם הורות משותפת שוויוני – מה חשוב לדעת לפני שחותמים? המדריך להורים לעתיד
<span class="bsf-rt-reading-time"><span class="bsf-rt-display-label" prefix="זמן קריאה:"></span> <span class="bsf-rt-display-time" reading_time="5"></span> <span class="bsf-rt-display-postfix" postfix="דקות"></span></span><!-- .bsf-rt-reading-time -->
הסכם הורות משותפת

מה חשוב לכלול בהסכמי הורות משותפת? –  מדריך מקיף להורים לעתיד.

חושבים להביא ילד לעולם בהורות משותפת?  מזל טוב על הבחירה! 🌹
כידוע, מודל ההורות החדש והחביב כולל נשים וגברים שהחליטו להביא יחד לעולם ילד, או ילדים משותפים, מבלי לחיות בזוגיות, או לקיים משק בית משותף. לשם כך, יש חשיבות קריטית לעריכת הסכם הורות לפני שנכנסים לתהליך שישפיע עליכם למשך 20 השנים הבאות. הנקודות בהסכם זה הן גם בסיס טוב לשיחות עם הצד השני, על מנת לגלות מה דעתם בנושאים השונים.

מה כולל הסכם הורות?
ההסכם כולל הסדרה והתייחסות לתחומים מורכבים שונים. החל מהריון, דרך טיפולי פוריות, חלוקת אחריות כלכלית בין ההורים, חלוקת ימי טיפול בילד וסוגיות כמו חינוך, מגורים, הסעות ועוד.
מה תפקיד ההסכם?
להגיע להסכמות עם השותפ/ה להורות בנושאים מהותיים, בכדי למנוע מראש, ככל הניתן, התרחשות עתידית של קונפליקטים משפטיים מורכבים, יקרים וארוכים. אלו עשויים להתרחש,
כאשר אין הסכם שמגן על שני הצדדים, ובכך להשפיע עליכם ועל הילד.

על כן, יצרנו עבורכם רשימת נקודות שחשוב לכלול בהסכם הורות שוויוני,
כך שייטיב עם שני ההורים ועם הילד העתידי:

  •  שלב טיפולי הפוריות ההריון והלידה –  במידה וההורים לעתיד מעוניינים לעבור טיפולי פוריות והפריה בבית חולים, או מוסד רפואי אחר כלשהו, ישנה רשימת הצהרות הנדרשת להיכלל בהסכם, על מנת שהטיפולים יתאפשרו מבחינה חוקית.

    מעבר לכך, רצוי להסדיר מראש בהסכם חלוקת תשלום שוויונית על עלות הבדיקות, הטיפולים וכו’. ולדבר על התהליך עצמו. האם יקחו הדרכה הורית? דולה?

  • חלוקת האחריות הכלכלית בין ההורים – האם שני ההורים יישאו באחריות כלכלית שווה על הוצאות גידול הילד, או באופן יחסי לגובה השכר וחלוקת ימי הטיפול. בחלוקה זו יכללו גם עלויות גידול הילד, שאינן תלויות שהות, כמו הוצאות חינוך, רפואה, חוגים, הלבשה, ועוד.

  • חלוקת ימי השהות של הילד עם ההורים – כאן תקבע חלוקת ימי הטיפול בילד מרגע לידתו בין שני ההורים, במהלך ימי השבוע, סופי שבוע וחגים. וגם כאן, נמליץ על חלוקה שוויונית בין שני ההורים כבר מרגע הולדת הילד. כאן המקום להזכיר את מסמך ההסכמה שניסחו 111 מומחים מרחבי העולם לאחר סקירת מחקרים נרחבת, הקובע שטובת הילד היא לינה אצל שני ההורים, טיפול ומעורבות שווה בגידולו מצד שני הוריו, כבר מהלילה הראשון.
    זאת כפי שמפורט במסמך שפורסם בגרסה מקוצרת באתר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, המאשר כי לחלוקה שוויונית של מטלות הטיפול בין ההורים יש השלכות רבות, ובתוכן על האפשרות להתקשרות רגשית בריאה ותקינה של התינוק עם שני ההורים.
    להרחבה נוספת –  קראו את: מחדר הלידה להורות שווה

    מקום המגורים – למגורי ההורים יש השלכות רבות על אופן הטיפול בילד. כאן ניתן להחליט על אזור מגורים, ובמקרה של מעבר מגורים, לקבוע מה המרחק המקסימלי שהורה יכול להתרחק ממגורי ההורה השני על מנת לאפשר לשני הצדדים קיום נוח של חלוקת ימי הטיפול בילד. לעתים, גם קביעת מרחק אווירי קרוב יחסית בין ההורים (למשל, 15 ק”מ), עשוי לצור בעיית תחבורה שתקשה על אחד ההורים למסור את הילד למסגרת החינוכית בזמן פקקי הבוקר. בנוסף, רצוי לקבוע מראש הכרעות בסוגיות כמו מעבר מגורים לחו”ל.

  • קביעת אופי החינוך ומסגרות החינוך – חשוב להסכים מראש על אופי החינוך. האם הילד ילמד במסגרות חינוך ממלכתי, חינוך דתי, פרטי, או ביתי?  ולהסכים על פי אילו ערכים יחונך בבית.

    חלוקת ימים בחופשות ונסיעות – כאן חשוב לקבוע באופן ברור ומדויק – מה חלוקת ימי הטיפול בילד בחגים וזמני החופשה ממסגרות החינוך. האם חגים מסוימים, כמו פסח, ההורים יחגגו כל שנה לסירוגין? או אולי יחד?
    יש לכלול בהסכם דרך תיאום לגבי נסיעה לחו”ל של אחד ההורים ביחד עם הילדים. רצוי לקבוע בהסכם כי יציאת הקטין מהארץ תהיה מלווה באישור בכתב מההורה השני, על מנת למנוע אי הבנות וחיכוכים.

  • התייחסות לזכויות זמני שהות של הילד – עם בני הזוג של ההורים, או עם הסבים והסבתות של הילד. לילד יש שתי משפחות מורחבות, וכדאי להסדיר התייחסות לזכויות הילד וההורים למפגשים קבועים עם שני הצדדים. בנוסף, מה יהיה היחס לבן/בת הזוג הנוכחי, או העתידי של שני הצדדים?

  • הסכמה בסוגיות רגישות – מומלץ במיוחד לבסס הסכמה בין ההורים בסוגיות רגישות כמו תזונת הילד, כדוגמת האם יאכל מזון כשר, צמחוני, או טבעוני, מה יהיה שם המשפחה של הילד, האם יעבור את מנהג ברית מילה, האם שני ההורים מסכימים בנושא החיסונים, או רק חלק מהם, ואם לא, חשוב לברר את הסוגיות הללו לעומק בכדי שיהיה ניתן לצרף אותן להסכם.
    לזוגות רבים יש נטייה מצערת (אם כי מובנת) להימנע משיח בנושאים הרגישים הללו, מחשש לקונפליקט, שבהמשך עשוי להפוך לקונפליקט משמעותי עד כדי משבר, מפני שההתמודדות נדחית לאחר הולדת הילד. לכן, חשוב לדבר על הדברים מוקדם ובכנות ולמצוא על מה יש מוכנות של מי מהצדדים להתפשר ועל מה לא, ומתי דרך אמצע תתאים לשני הצדדים. כדאי לזכור שאת הסכם ההורות רצוי לערוך עם עורך דין, שהוא גם מגשר.

  • הסעות – חשוב לקבוע מראש אחריות שוויונית ומוסכמת של הסעת הילד מבית ההורה אל המסגרת החינוכית או אל ההורה השני.

  • קביעת מנגנון ליישוב סכסוכים בהסכם הורות משותפת – סעיף שיאפשר להורים לפתור ביניהם סכסוכים במהירות וביעילות ובכך להימנע מהליכים משפטיים ממושכים ויקרים. לדוגמה בהליך של גישור, או טיפול זוגי עם מספר מפגשים מוסכם מראש.

    חשוב לשים לב לכל סעיף המפלה מי מההורים –  בהסכמים שונים הפזורים ברשת ישנם סעיפים שונים המפלים (לרוב את האבות, אך לא רק) בחלוקת ימי שהות לא שוויונית עד כדי ניתוק כמעט מלא של האב מהילד. לעיתים זה נעשה בתואנה של טובת הילד, כאשר בפועל, המניעים הם אחרים. ניתן לקרוא על הנושא בהרחבה, במאמר הבא: מחדר הלידה להורות שווה.
    בנוסף, אין צידוק לכך שאחד מההורים יישא בתשלום גבוה יותר על הוצאות הטיפול בילד. שני ההורים אינם בני זוג, והם מנהלים משקי בית נפרדים כלכלית באופן מוחלט, ועל כן, על כל צד לשלם את הוצאות גידול הילד במחצית השבוע בו הוא אחראי לטיפול בילד. הוצאות אחרות, שאינן תלויות שהות בבית ההורה, כמו חינוך, רפואה, חוגים ועוד – יחולקו בשווה בין ההורים.

    זכרו. אין שום סיבה לגיטימית לכך שמי מההורים יחתום על הסכם הכולל סעיפים המפלים אותו לרעה ופוגעים בזכויותיו להורות שווה. יש לעמוד על כך שההסכם יהיה שוויוני, והתנגדות לכך היא נורת אזהרה ראשונית, שמומלץ שלא להתעלם ממנה. לכן, רצוי ליישב את אי ההסכמות בטרם חותמים על ההסכם ומתחילים בתהליך.

חשיבות עריכת הסכם אצל עורך דין המנוסה בהסכמי הורות משותפת

הסכם הורות משותפת הוא הסכם מורכב שישפיע עליכם לשנים רבות קדימה. על כן, חשוב לערוך אותו רק באמצעות עורך דין המנוסה בהסכמי הורות משותפת ובדיני משפחה.
לא מומלץ לערוך ולחתום על הסכם באמצעות עורך דין שעוסק בנושאים אחרים, שכן הנושא מורכב ודורש רגישות, ידע רחב וניסיון.

במיוחד יש להיזהר מפני הורדת הסכם הורות גנרי מוכן מהרשת וחתימה באופן עצמאי, או חתימה באמצעות כל יועץ שאינו מוסמך לעסוק בדיני משפחה. זאת מפני שעורך דין מנוסה מודע להשלכות חוקי ההורות הקיימים על ההורים והילד למשך השנים החשובות הבאות, ויוכל לוודא שנוסח ההסכם אינו מתנגש עם לשון החוק ויקבל את אישור בית המשפט.
בנוסף, עורך הדין יקשיב לצרכי שני ההורים, ויתאים את נוסח ההסכם עבורם באופן אישי ומדויק שישרת אותם למשך שנים רבות.
רצוי לבחור בעורך דין שהוא גם מגשר, על מנת לסלול דרך נוחה לפתרון אי הסכמות במהלך יצירת ההסכם, ובעתיד. ובכל מקרה, לשקול אפשרות של גישור ושיח משותף במקרה של אי הסכמה.

אישור ההסכם בבית משפט

לאחר החתימה, על עורך הדין שלכם לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה. במעמד אישור ההסכם השופט יוודא שההורים מבינים את השלכותיו ומשמעותו, כי הוא נחתם מרצונם החופשי וכי הוא ממלא את טובתו של הילד. אם ההסכם אושר בבית המשפט הוא יקבל תוקף מחייב של פסק דין. במקרה של מחלוקת עתידית בדבר אכיפת ההסכם, הצדדים יכולים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

ולהורים לעתיד – נשלח ברכת הצלחה!
בתהליך לא פשוט – אך מרגש ומשנה חיים 💜 

 

קישורי עזר:

1- 111 מומחים בינלאומיים מארצות שונות מסכימים כי: תינוקות ופעוטות זקוקים לטיפול לילי של שני ההורים – מאת פרופסור אבי שגיא-שְורץ מגזין פסיכואקטואליה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל.

2- הסכם להורדה – בסיס מצוין ומפורט להסכם הורות משותפת – כולל פרק מבוא הכולל הצהרת כוונות הדדית לרצון טוב ותיאום הדדי, וכולל טבלאות חלוקת ימי טיפול בחגים וחופשים ועזרים שימושיים נוספים – מאתר עמותת: הורות משותפת = טובת הילד. (ההסכם הוא הסכם גירושין במקור – אך בהסרת החלק הלא רלבנטי – הוא שימושי ומקביל מאוד להסכם הורות.
מצויין לשימוש גם כרפרנס.)

3- מדריך זכויות להורים בהסכם הורות משותפת – אתר כל זכות – משרד המשפטים

כתיבת תגובה